Roads Less Taken

A blend of programming, boats and life.

Konsten Att Måla Ett Drev, Del 2

| Comments

Dags för andra delen i artikelserien om att måla ett drev. Första delen avhandlade mest teori om målningsprocessen. Nu är det dags för avmontering av drevet från skölden samt applicering av färgstripper.

Demontering

Dags att börja meka. Min ambition är att komma åt det mesta av drevets delar utan att gå så långt som att plocka isär det i alla sina beståndsdelar. Köpte Selocs manual - “Volvo Penta Stern Drives 1992-2002 Repair Manual” - från www.drev.se (finns en från Clymer också, vet ej vilken som är bäst) och följer instruktionen för att plocka av drevet.

Det första man noterar är att den lyftögla som man ska använda i oljestickans hål för att enkelt kunna hänga upp drevet inte går att köpa hos min Volvo Penta dealer. De berättar att de tillverkat egna sådana öglor! Ok, det ska alltså vara en lyftögla med tumgänga, 1/2”. Kollar med en rad järnaffärer och handlar till slut hos Stockholms expertbutik - Sifvert. Där plockar jag med lite hjälp ihop en lös ögla + en stoppskruv och landar på 150:-. På vägen hem trillar jag in på Jula och tror knappt mina ögon när de faktiskt har en enda sorts lyftögla - precis en sådan jag vill ha! För 29:-, ok.

[nggtags id=1 template=caption2 gallery=tag1]

Med öglan iskruvad och en provisorisk stång monterad över båtens akter kan jag skrida till verket med avmonteringen av drevet vilket visar sig vara en relativt enkel operation. Kåpan har jag ju tagit av tidigare, tre enkla muttrar så att man kommer åt växelmekanismen. (Grattis Finland, ni tog precis VM-guldet!) Momenten i översikt:

  1. Plocka loss trimstängerna från drevet.

  2. Plocka loss växelvajern från växelmekanismen.

  3. Plocka loss de sex låsmuttrarna som håller drevet och dra ut drevet från skölden.

Vad gäller trimstängerna så varnade varvet för att låsringarna kan gå sönder när man knackar av/på dem, och de kostar 50:- styck! Mina höll dock, men jag var försiktig. Därefter fick jag tålmodigt knacka axeln rakt igenom drevet ut till andra sidan, använde ett armeringsjärn för att kunna knacka vidare när den försvann in i hålet. Seloc säger att man ska använda gummiklubba, men hade ingen sådan :)

[nggtags id=1 template=caption2 gallery=tag2]

Växelvajern var också lätt att plocka bort - tricket här är nog att dokumentera väl hur den var monterad. Jag räknade varven som låskuben var påskruvad på vajern, och tog lite foton! När man lossat vajern är det dags att lossa dess infästning på baksidan. När skruven är lös kan man dra ut låsblecket åt sidan så att vajern går att dra ut. På bilden ser man att blecket är utdraget cirka 1 cm och man ser också skåran i växelvajerns plasthölje som blecket var instucket i.

[nggtags id=1 template=caption2 gallery=tag3]

Dags att göra den stora manövern. Lossar de sex muttrarna och när jag försöker få loss den sjätte börjar tappen att snurra! Blir lite stressad eftersom jag inte förstår hur jag nu ska göra - men det visar sig att det bara är att skruva vidare, hela skruven kommer ut istället, puh! När alla sex är borta tar jag tag i drevet och rycker ut det sakta men säkert, ta emot drevaxeln bara så att den inte trillar ner och får sig en smäll. När drevet väl hänger kan jag känna efter hur tungt det är och visst, tungt är det men jag orkar lyfta det så inte så svårt att hantera ensam.

[nggtags id=1 template=caption2 gallery=tag4]

Värt att notera är de nästan helt bortrostade fästena för plastskydden på sidorna om drevet, samt saltavlagringarna väl synliga i huset. Där är det också en del korrosion faktiskt, ska se ifall man kan kromatera lite där. Det viktigaste - knuten - ser dock väldigt bra ut :)

[nggtags id=1 template=caption2 gallery=tag5]

För att senare kunna rengöra och måla delarna av drevet som sitter kvar på båten vill jag i alla fall få bort det yttre “huset” för att komma åt bättre. Läste om en annan kille i USA som plockat isär sitt drev och plastblästrat det - men jag orkar nog inte gå lika långt som han gick för att ta loss “gimbal ring” osv, det verkar krävas en del specialverktyg också.

Börjar med att lossa bälgarna, den övre är enkel att “trycka in”. Med hjälp av en stor skruvmejsel bänder man enkelt den över halskanten. Den under avgasbälgen är svårare - här behöver man verkligen en sk “inre ringtång” för att ta tag och få loss den inre metallringen som säkrar bälgen runt halsen. Åter ett inköp på Jula. Manualen tipsar om att vara försiktig för den kan sprätta iväg ordentligt ifall man tappar ringen.

[nggtags id=1 template=caption2 gallery=tag6]

Därefter ska vi skruva loss de två feta “bultarna” på sidorna, eh… ok. Seloc säger att jag ska använda en 1/2” hex drive with a ratchet. Ehum, ok? Efter lite förvirring kring metriska insexnycklar (som tyvärr nästan passar) inser jag att det jag måste ha är alltså en halvtums insexhylsa, dvs insexnyckel för montering på hylsnyckeldragare. Problemet är att de flesta vanliga L-formade insexnyckelsatser i tum, inklusive den jag redan har, stannar precis på storleken innan, dvs 3/8”. Jula verkade inte ha något och inte heller en Claes Ohlson jag sprang förbi. Till slut hittar jag en lös insexhylsa hos TOOLS i Täby - tack, tack! Men mer om det i nästa artikel, nu går vi vidare med att försöka strippa drevet…

[nggtags id=1 template=caption2 gallery=tag7]

FedEx levererar

Som jag nämnde i förra artikeln beställde jag fyra spännande kemikalier från www.chemical-supermarket.com:

  1. EFS 2500, färgstripper.

  2. Metalprep 79, metallpreparationsvätska.

  3. T5900 TCP, kromateringsvätska.

  4. Stratocoat Green Epoxy primer, superprimer.

[nggtags id=1 template=caption2 gallery=tag8]

Allt levererades prydligt inslaget och nu har det blivit dags att se ifall strippern är så otrolig som den verkar! Jag börjar med att använda Henkels Degreaser som jag köpt på Seasea, enklast att hälla över i en vanlig sprayflaska, spraya och torka av med en gammal T-shirt som trasa (luddar ej).

Därefter tar jag och häller upp strippern i en liten mugg och penslar på med en vanlig pensel. Använder gummihandskar men denna vätska känns inte alls “farlig” att hantera, som tapetklister egentligen. Tyvärr är temperaturen relativt låg, kanske 17 grader som mest på dagen. Helst ska det vara 25-29 grader varmt, men det ska fungera i låga temperaturer men då kan det ta flera dagar tills det är helt klart. Penslar hela drevet överallt där jag kommer åt, har vid detta laget bestämt mig för att göra “rent hus”.

Slår därefter in hela drevet i en sopsäck eftersom det är risk för regn. Efter några timmar ser man hur färgen “bubblar upp”, både delar av lacken och självklart också resterna av den hårda Triluxen som bubblar upp bara inom någon timme, den färgen är ju inte alls lika hård som själva lacken.

[nggtags id=1 template=caption2 gallery=tag9]

Blir otroligt spännande att se ifall det blir så rent som det ser ut på hemsidan! Ifall allt går enligt plan ska jag kunna blåsa av flagorna med högtryckstvätten eller skrubba bort med en grov tvättsvamp.

Comments