Vi som kör inombordare i våra båtar har typiskt drev från Volvo Penta eller Mercruiser. Dreven är av aluminium, eller typiskt någon sorts aluminiumlegering och att måla aluminium är en tekniskt sett mycket intressant process och de flesta som gjort detta kan säkert vittna om att det inte funkar så bra, färgen lossnar helt enkelt efter ett tag. Det verkar gått så långt att många helt enkelt inte ens bryr sig om att försöka bygga upp en korrekt målning utan istället slänger på lite primer och antifouling direkt på aluminiumet och får göra om samma visa efter nåt år!
Ifall du frågar ditt lokala båtvarv, din färgaffär, din billackeringsfirma eller kanske din marinbutik så tror du att de borde veta hur man gör detta på bästa sätt, eller hur? Men det är inte alls troligt! I alla fall inte enligt mina erfarenheter när jag gjorde just detta.
Mitt drev - ett Volvo Penta DP-SM drev från 1998-99 - hade råkat ut för en hel del ytkorrosion, antagligen under föregående ägares sista säsong med landström på bryggan (ajajaj). Det märktes dock inte eftersom hela drevet var målat i svart Trilux-färg (vilket i sig känns lite knepigt - visst, koppartiocyanat, men ändå…), men när jag började skrapa så slutade det med att jag fick slipa ner drevet till aluminium på kanske 30% av ytan! Ja, båda anoderna var ordentligt slut, på bara en säsong.
OBS! Slipa bara med aluminiumoxid-papper, icke metalliska saker eller sand. Absolut inte stålborste (om den inte är av rostfritt stål) eller stålull, dessa släpper ifrån sig stål in i aluminiumytan och det kommer sedan att rosta som attans. Jag använde tyvärr en stålborste på borrmaskin (osäker på vad den är av, men knappast rostfri) och har försökt slipa ytterligare för att bli av med det, osäker på om det lyckas.
Nörd som jag är så ville jag veta hur Volvo Penta anser att man bör lacka upp ett drev från grunden och lyckades till slut få tag på verkstadshandboken på nätet för detta drev. Värt att notera i detta sammanhang är att boken för min motor från 1998 (V8 5.7GS) har gamla instruktioner och den lite nyare handboken för 5.7Gi etc har uppdaterade instruktioner för målning av DP-S/SX-drev!
Jag utgår ifrån att Volvo Penta insåg att de behövde justera råden eftersom DP-S/SX-dreven är gjutna i en kisel-aluminiumlegerin. Har ej bekräftat detta med Volvo Penta, men en annan teori kan ju vara att de ändrade tillverkningsprocessen av SX/DP-S efter några år, men det verkar osannolikt. Tacksam ifall någon kan bringa klarhet i detta.
Hur som helst, följande text återfinns i verkstadshandboken (tror inte Volvo Penta blir arga ifall jag återger den här):
- Remove all marine growth.
Remove all loose paint and corrosion by sanding or sandblasting. If sandblasting, use an aluminum oxide blasting media with a particulate size of 0.008-0.028 in. (0.2-0.7 mm).
Remove all trace of grease and wash with hot water and detergent. Roughen all painted surfaces with medium 3M ScotchbriteTM pad. Rinse thoroughly with water.
Treat any bare aluminum with chromate conversion coating. Clean the entire area with an acid cleaner that does not contain fluoride, such as DuPont 5717. Scrub the surface with 3M ScotchbriteTM pad until it is completely “wetted” with no beads of water.
Note! Fluoride in a cleaner causes a “smut” (dark discoloration on silicon-alloy aluminum castings), and paint will not stick to “smut”. If this happens, sand the surface and start over using a different acid cleaner.
Note! Do not use steel wool. Small pieces of steel wool become embedded in the aluminum and will cause severe corrosion.
Rinse thoroughly with water. The area must appear “wetted” or the surface is not clean, and paint will not adhere.
While the surface is still wet from rinsing, treat all bare aluminum with DuPont 226S chromate conversion solution. Brush the chromate solution as required for 2 to 5 minutes to prevent it from drying on the surface. Rinse the surface thoroughly with water and allow to air dry. Follow the label instructions exactly.
–If the chromate is allowed to dry anywhere on the bare aluminum surface, chromic acid salts will form which will prevent paint adhesion and promote corrosion. Sand the surface to bare metal. –It is best to let the part air dry, but if you must wipe the surface to speed up drying, use lint free wipes not treated with anything that may contaminate the surface. Do not scrub the surface, wipe very lightly. –Do not blow dry with shop air unless it is completely free of dirt, oil, and water. –Do not heat the part above 150°F, before painting. –Do not touch the treated surface with bare bands before painting. –The part should be primed soon after it dries, or at least within 24 hours.
Where the prime coat is thin or where the surface is unpainted, prime with Volvo Penta Primer or PPG Super Koropon epoxy primer. Do not apply primer over hard finish coat. Primer solvents must be allowed time to evaporate and the primer must harden before applying the finish coat. Allow 8 to 12 hours drying time.
Apply finish coat. The parts catalogs list numbers for finishing products.
Ok… här visar det sig gömmas ett helt kunskapsområde att gräva i som de flesta inte har en aning om vad det är. Pröva med att fråga ditt varv om de vet vad kromatering eller passivering av aluminium är, eller om de hört talas om Alodine!
Medlen som nämns, DuPont 5717 samt DuPont 226S är en metallpreparationsvätska resp. en kromateringsvätska. Dessa ämnen finns i olika tappningar från olika leverantörer, exempelvis motsvarande DX533 samt DX503 från PPG eller olika varianter kallade Alodine från Henkel. Preparationsvätskan kallas ofta för Alumiprep 33 (dock ej den vi ska använda till ett DP-S/SX-drev, läs vidare) och kromateringsvätskan kallas generellt för Alodine, det är visserligen ett produktnamn men har blivit näst intill synonymt med “kromateringsvätska för aluminium”.
NOT: “State of the art” idag är tydligen elektrokeramisk behandling kallad Alodine EC2
Preparationsvätskan är i grunden baserad på forsforsyra som helt enkelt djuprengör ytan från oxidering, korrosion och annat jox. Kromateringsvätskan genomför en kromatering (även kallat mer generellt för passivering) av aluminiumets yta, dvs det är ett extremt tunnt lager som kemiskt binds mycket starkt med det yttersta skiktet av aluminiumet. Detta skikt förhindrar korrosion och ger en mycket bättre yta att måla vidare på. Detta är otroligt viktigt för resten av målningsprocessen ifall vi vill ha en lackering som håller lika bra som Volvo Pentas originallack dsv mer än några få säsonger - kort sagt, kromateringen sitter benhårt på aluminium och primern sitter benhårt på kromateringen i sin tur! Volvo Penta har (läste jag någonstans) under 30 år använt denna kromatering i deras lackprocess.
Alodine har traditionellt varit baserat på sexvärt krom, giftigt som satan! Kommer du ihåg Erin Brockovich)? Japp, sexvärt Krom. Kallas “hexavalent” på engelska. Jag utgår ifrån att Volvo använt Alodine baserat på sexvärt krom. Ifall man googlar på nyckelord som passivering av aluminium, kromatering osv så hittar man svenska industriföretag som sysslar med detta.
Jag hittade också denna mycket bra beskrivning av en person som använt ovanstående process själv för att måla drev, med goda resultat.
Men hur ska vi göra som privatpersoner? För det första hittar jag inga affärer i Sverige som saluför dessa ämnen, rätta mig ifall jag har fel. För det andra vill i alla fall inte jag ta i sexvärt krom med en 5 meter lång tång ens, det är cancerogent och man måste ha avancerad skyddsutrustning osv. Inget för hobby-Pelle hemma på gården alltså! Men under senare år har det alltså dykt upp en rad olika alternativa vätskor/processer som exempelvis ChromitAL TCP, Surtec 609 Zetacoat osv. Flera av dessa baseras på trevärt krom som inte alls är giftigt!
På nätet finns det en affär som de flesta jänkare refererar till, och där finns alla dessa ämnen - men de levererar inte internationellt… Efter att ha pratat med tonvis med folk så hade jag vid det här laget bestämt mig för att hoppa över kromateringen och köra på den varianten som de flesta rekommenderar:
Slipa ner, undvik stål och sand. Jag försöker behålla originallackskiktet där det går. Har ingen bläster som såklart är det bästa utan använder skrapa + aluoxidpapper + borrmaskin med slipstift eller icke stålborste.
Använd avfettning, typ Henkel Degreaser, finns i båtshoppen. Tar bort fetter och oljor osv.
Högtryckstvätta som en idiot. Möjligen slabba på slutet med avjoniserat vatten för att bli av med salter i kranvattnet.
Måla med en 2-komponents epoxy primer enligt instruktion. Jag valde att köpa Henkels standardprimer från båtshoppen. Första lagret ska målas förtunnat, sedan 3-4 lager till.
Dags för Volvos originalfärg på sprayburk. DP-S har metallic.
Metallic behöver klarlack, Volvos återigen på sprayburk.
Värt att notera med ovanstående är:
Vi använder inte självetsande primer. För det första är det enligt flera “old school”. För det andra tycks epoxy primern har svårt att fästa på sådan primer och de flesta avråder från det. För det tredje har International slutat att sälja sin Etching Primer och rekommenderar istället att göra som Henkels epoxy primer beskriver - förtunnat lager och därefter en rad lager till, direkt på aluminiumet. De anser att det blir bättre än etsande primer tydligen, enligt en kille på färgaffären.
Degreasern klarar inte av att få bort oxidationen och jag är osäker på hur effektiv den är mot kiseln som ju finns inne i aluminiumet. Detta tillsammans med att vi inte fått stopp på aluminiumets korrosionsförmåga och att primern har svårt att fästa på aluminiumet är de stora svagheterna. Inte undra på att alla som sysslar med detta säger att, “Tja, du får vara beredd på att måla om efter några säsonger…”. Färgen fäster helt enkelt inte tillräckligt bra och oxidationen kommer tillbaka.
Det gnagde i mig att det borde gå att få tag på de där två vätskorna ändå. Det var då jag till slut hittade www.chemical-supermarket.com - aha! De har både giftiga varianter och moderna sorter fria från sexvärt krom. Game on!
Jag satsar på Chromital TCP från Henkel dvs T5900-TCP samt Metal Prep 79 som preparationsvätska istället för Alumiprep. Detta eftersom jag hittat på nätet att Metal Prep 79 rekommenderas av Henkel för kisel-aluminiumlegeringar eftersom den ej innehåller fluor, också noterat i Volvos instruktion. Alumiprep 33 avråder Henkel ifrån. T5900-TCP (TCP står för Trivalent Chromium Process) har också erhållit militärt godkännande i USA och visar näst intill lika bra egenskaper som referensprodukten Alodine 1200S (sexvärt krom) samt är inte alls lika giftig och läskig att använda. De helt kromfria varianterna visar inte riktigt lika bra resultat som TCP-varianterna.
När jag ändå bestämt mig för att köpa saker från chemical-supermarket så slog jag också till på deras Epoxy Primer som verkar vara riktigt vass, också godkänd för militärt bruk, samt deras stripper EFS 2500 för färgborttagning, uppenbarligen något i hästväg. Ska bli intressant att se ifall strippern kan ta resten av färgen på drevet utan slipning!
Alla fyra produkter landar totalt på 174 dollar, men FedEx-frakten går lös på 253 dollar! Vi landar således på 427 dollar dvs cirka 2700:-, inte billigt direkt.
Nu ser vår reviderade process ut såhär:
Pröva EFS-2500 Paint Stripper. Ifall den funkar extremt bra så gör jag drevet 100% rent. Annars försöker jag behålla originallacken där det går. Har ingen bläster som såklart är det bästa utan använder skrapa + sandpapper + borrmaskin med slipstift eller icke stålborste.
Använd avfettning, typ Henkel Degreaser, finns i båtshoppen. Tar bort fetter och oljor osv.
Högtryckstvätta.
Använd Metal Prep 79 enligt instruktion. Penslas på några minuter och sköljs av, skall ej torka på ytan. Vattnet skall sluta bilda droppar. Gummihandskar, förkläde och skyddsglasögon samt god ventilation är viktigt!
Högtryckstvätta samt skölja med avjoniserat vatten för att bli av med salter i kranvattnet.
Använd T5900-TCP enligt instruktion. Penslas på några minuter och sköljs av. Gummihandskar, förkläde och skyddsglasögon samt god ventilation är viktigt!
Måla med Stratocoat Green epoxy primer enligt instruktion. Antagligen 2-3 lager.
Dags för Volvos originalfärg på sprayburk. DP-S har metallic så det blir klarlack på det också.
Klarlack, Volvos återigen.
Vi är därmed uppe i cirka 6 lager, vilket ju är barnsligt jämfört med Volvos 19 i deras process! :) Steg 8 och 9 skulle kunna vara mer avancerade men jag kör gärna Volvo originalprylar på den nivån.
Detta är sålunda planen, i nästa artikel tänker jag visa steg för steg med bilder och detaljerade instruktioner samt tidsåtgång.
Ifall jag har faktafel, kommentera så justerar jag gärna. Ifall någon har mer kunskaper i ämnet, kommentera så lägger jag gärna till. Ifall någon firma erbjuder tjänster för kromatering av drev - maila så kan jag lägga in länkar till er.